آشنایی با انواع داربست

نصب و اجاره داربست

داربست های چوبی

داربست های چوبی معمولا ثابت هستند و برای ساختن این نوع داربست ها از گوب های گرد یا نردبان های مخصوصی استفاده میکنند.در واقع هر گاه برای برپا کردن داربست از تخته خرک و پل موقت استفاده شود به ان داربست چوبی گفته میشود.

اجاره داربست

داربست های فلزی

داربست فلزی از لوله های فولادی که با قطر ۴۸.۳ میلیمتر درست شده‌اند، تشکیل میشوند که به آنها لوله ۵ سانتیمتری نیز گفته میشود. حداقل ضخامت این لوله ها ۴ میلیمتر میباشد. این لوله ها به وسیله بست های مربوط به یکدیگر مونتاژ میشوند.

اجاره داربست فلزی

داربست های معلق

داربست های معلق آنهایی هستند که به دیواره های ساختمان تکیه دارند و برای مکان هایی استفاده میشود که نصب داربست از سطح زمین غیر ممکن باشد. داربست های معلق از سطح ساختمان به صورت سکو بیرون میزند. به همین جهت به آن داربست معلق گفته میشود.

انواع داربست مورد استفاده در ساخت و ساز

نصب و اجاره داربست فلزی

داربست منفرد یا تک

داربست تک یا منفرد یکی از متداولترین نوع داربست میباشد که در بناهای آجری و سنگی که امکان سوراخ کردن دیوار برای تکیه گاه وجود ندارد استفاده میشود و بسیار کاربردی میباشد. این داربست شامل لوله های عمودی یا افقی که در فاصله های مختلف از دیوار قابل نصب میباشد. اجزای افقی طولی که به آن لجر میگویند برای فاصله استاندارد بین اتصال ها میباشد. یکی دیگر از اجزای داربست های نوع تک پودلاک یا تیرهای عرضی میباشندکه در یک قسمت به لجرها و از قسمت دیگر به دیوار متصل میشوند.

اجاره داربست

داربست نوع دوبل

داربست های نوع دوبل در کشور ما بسیار رایج هستند. این نوع داربست های دوبله در بناهای سنگی مورد استفاده قرار میگیرند به این دلیل که در دیوارهای سنگی بوجود آوردن حفره در دیوار برای ایجاد محلی برای نصب تیر عرضی یا پوت لاگ بسیار سخت میباشد. به همین خاطر دو ردیف داربست ساخته میشود تا استحکام بیشتر داشته باشد.با نصب دو ردیف در مرحله بعدی نسبت به نصب تیر عرضی اقدام میشود که توسط دو ردیف پشتیبانی میشود. برای استحکام بیشتر به داربست از تیرهای شیب دار استفاده می‌کنند.

انواع داربست فلزی

داربست کنسول یا دروازه ای

در این نوع داربست کنسول یا دروازه ای، استانداردها یا همان تیرهای عمودی به وسیله مجموعه ای از سوزن های فرورفته در دیوار پشتیبانی میشوند.

نوع دیگری نیز وجود دارد که در آن سوزن ها از طریق شکاف هایی که از قبل درون دیوار ایجاد شده محکم میشوند.

در هنگام نصب این نوع داربست باید خیلی احتیاط کرد و از کیفیت و درستی نصب سوزن ها مطمئن شد.

نصب و اجاره انواع داربست

داربست نوع بورد

این نوع داربست ها برای فضاهای داخلی ساختمان ها بکار میروند و دارای انواع کوچک و قابل حمل می‌باشند. در داربست های نوع بورد بستری که کارگران روی آن در حال کار هستند به وسیله تیرهای افقی و عمودی قابل حرکت میباشند. و همچنین میتوان ارتفاع این داربست ها را تغیر داد. و برای راحتی کار در انتهای تیرهای عمودی برای حرکت کل داربست چرخ‌هایی نیز در نظر گرفتند. این نوع داربست برای فضاهای داخلی و تعمیرات تا ارتفاع ۵ متری قابل استفاده میباشد.

اجاره و نصب انواع داربست

داربست کویک استیج

داربست کویک استیج با استفاده از فولاد گالوانیزه ساخته میشود. و همچنین برای راحتی کار برای باز و بسته کردن این نوع داربست ها با توجه کردن به راهنما بدون دردسر و آسان خواهد بود. از داربست کویک استیج برای پروژه های کوچک و بزرگ استفاده میشود. این داربست به توجه به سیستم متصل کنندگی بسیار مقاومی که دارد میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای انواع داربست ها باشد.

نصب انواع داربست فلزی

داربست تثبیت شده

داربست های تثبیت شده از فلز و فولاد ساخته شده اند که با استفاده از کوپلرها و قاب های خاصی که طراحی شده است به یکدیگر متصل شده اند. داربست های تثبیت شده طبق یک دستور عمل ساده روی هم سوار میشوند. و همچنین این داربست ها جوری طراحی شده که هنگام کار کردن روی آن ارتفاع داربست قابل تغییر باشد. در انواع داربست تثبیت شده از تیرهای شیب دار برای استحکام بیشتر داربست استفاده میکنند.

انواع داربست از لحاظ سازه

۱- داربست های چوبی: 

این داربست ها معمولا ثابت می‌باشند و برای ساختن آنها از نردبان های مخصوص، گوب های گرد، تخته یا پل استفاده میشود.

۲- داربست های فلزی: 

داربست های فلزی از لوله های فلزی تشکیل شده اند که این لوله ها را با بست های مخصوص مونتاز می‌کنند.

۳- داربست معلق: داربست های معلق سکو یا تخته زیرپایی را به دیوار ساختمان وصل می‌کنند و قابل حمل نیز میباشد.

۴- داربست پایه دار:

داربست پایه دار برای زمانی میباشد که لازم است یک داربست به سرعت سرهم بندی شود.

۵- داربست خرپا:

داربست خرپا برای انجام کارهای ساختمانی مانند نقاشی ساختمان کاربرد دارد و ارتفاع آن نباید بیشتر از ۵ متر باشد.

انواع داربست از نظر کاربرد

۱- داربست های مثلثی:

داربست مثلثی از نوع داربست ساختمانی میباشد که از فریم های مثلثی با ابعاد مشخص تشکیل می‌شود و در قالب نر و ماده به راحتی به یکدیگر متصل و مونتاژ می‌شود و مزیت این نوع داربست ها به اینگونه میباشد که در تمام ارتفاعات قابل نصب هستند.

۲- داربست چکشی یا ستاره ای:

از داربست چکشی یا ستاره ای برای اتصال و جدا کردن قطعات از یکدیگر، از ضربات چکش و به جای پیچ و مهره از پایه های عمودی و مهارهای افقی استفاده می‌کنند‌. و همچنین این داربست ها برای هر ارتفاع و هر نوع سازه ای قابل استفاده می‌باشد.

۳- داربست چکشی کاسه ای: 

داربست چکشی کاسه ای به داربست ستاره ای شباهت زیادی دارد. این داربست از پایه های قائم و مهارهای افقی تشکیل شده است.

نکات کلیدی مربوط به انواع داربست

داربست ها انواع مختلفی دارند. از جمله داربست فلزی، چوبی و داربست معلق.استفاده از داربست در ساختمان سازی به افراد این امکان را میدهد تا در ارتفاعات مورد نظر کار و فعالیت خود را انجام دهند.

بست، یکی از تجهیزات اصلی در انواع داربست بندی میباشد که در داربست ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. از انواع بست در داربست میتوتن بست چهارپیچ، بست دو پیچ، بست تک پیچ یا قائم و بست گردون را نام برد.

پله داربستی ، با توجه با ارتفاع مکانی که میخواهید کار و فعالیتی انجام دهید به ۴، ۶ و ۸ پایه تقسیم بندی میشود. نکته ای که حائز اهمیت میباشد ایمنی و ایجاد پایداری لازم در آن میباشد. از مزایای استفاده از پله داربستی میتوان به افزایش سرعت عمل در باز و بسته کردن داربست ها اشاره کرد. همچنین این امکان را به کارگرانی که مهارت بالایی ندارند را میدهد که به راحتی از آن استفاده کنند. همچنین پله داربستی نسبت به داربست های سنتی فضای کمتری را اشغال میکند.

اجزای تشکیل دهنده داربست عبارتند از: ستون داربست، لوله های افقی، لوله های زیر تخته ای، شمع مایل، لوله های مهار، قید، قید دیوار درگاهی، دیسک های افقی داربست، میله شکاف دار اتصال، پایه مهار، اتصالات پل زیر سقف، بست پله ای داربست و صفحه پله ، پل، بست راست گوشه، بست لوله زیر تخته ای، بست گردان، بست برشی، مهار انتهایی، صفحه زیر ستون، پایه قابل تنظیم، توپی های پلاستیکی، کفشک چوبی، تخت داربست، کاور، نردبان، جک داربست، چرخ داربست متحرک، سیم مخصوص داربست، بالابر و کفشک پایه

سوالات متداول در مورد انواع داربست

بست چهارپیچ، بست دو پیچ، بست تک پیچ یا قائم

داربست فلزی، داربست چوبی، داربست معلق، داربست مثلثی، داربست چکشی ستاره، داربست چکشی کاسه ای، داربست مدولار

افزایش سرعت عمل در باز و بسته کردن داربست ها میباشد

ستون داربست، لوله های افقی، لوله های زیر تخته ای، شمع مایل، لوله های مهار، قید، قید دیوار درگاهی، دیسک های افقی داربست، میله شکاف دار اتصال، پایه مهار، اتصالات پل زیر سقف، بست پله ای داربست و صفحه پله ، پل، بست راست گوشه، بست لوله زیر تخته ای، بست گردان، بست برشی، مهار انتهایی، صفحه زیر ستون، پایه قابل تنظیم، توپی های پلاستیکی، کفشک چوبی، تخت داربست، کاور، نردبان، جک داربست، چرخ داربست متحرک، سیم مخصوص داربست، بالابر و کفشک پایه

داربست نمونه ای از تجهیزات موقتی میباشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد و دسترسی به نقاط بالاتر را فراهم میکند.

داربست دسترسی کارگران به نقاط مرتفع و دوردست را آسان کرده و در طول مدت ساختمان سازی تعمیر و مرمت و بازسازی قابل استفاده میباشد.

داربست پشتیبان رایج ترین نوع داربست میباشد که از پایین به بالا نصب میشود و ساده ترین ، راحترین، ایمن ترین، و کم هزینه ترین ساختار داربست میباشد.

داربست معلق معمولا از پشت بام ها و ساختمان ها و یا انواع سقف های متحرک آویزان است و برای مواقعی است که سرهم کردن داربست از پایین به بالا مقدور نباشد.

داربست غلتان از لحاظ ساختاری مشابه داربست پشتیبان است و به‌جای بکارگیری یک پایه ثابت و امکان تحرک از قرقره های متحرک استفاده میشود.

داربست های چوبی معمولا ثابت هستند و برای ساختن این نوع داربست ها از گوب های گرد یا نردبان های مخصوصی استفاده میکنند.در واقع هر گاه برای برپا کردن داربست از تخته خرک و پل موقت استفاده شود به ان داربست چوبی گفته میشود.

داربست خرپا برای انجام کارهای ساختمانی مانند نقاشی ساختمان کاربرد زیادی دارد و ارتفاع این داربست نباید بیشتر از ۵ متر باشد.